13.05.2012

Cep Rehberi 6 - Eğitim


 Eğitim 

Türkiye üniversitelerinde öğrenim görme imkanınız var

Üniversite Eğitimi
Yurtdışındaki Türkler, Türkiye üniversitelerinde öğrenim görebilir mi?

Bunun iki yolu var:
1) T.C. vatandaşı olarak Yurtdışında Yaşayan Çocuklar İçin Yükseköğretime Giriş Sınavı'na (YÇS) girmek. Bu sınava Türk vatandaşlığına sahip olanlar ve Mavi Kart sahipleri girebilir.
2) - Yabancı uyrukluların,
    - Mavi kartlıların,
    - Lise eğitimlerinin son üç yılını yurtdışında (KKTC hariç) tamamlayan Türk vatandaşı ve çift uyrukluların yabancı öğrenci olarak üniversitelere başvuruları kabul edilmektedir. Konuyla ilgili ayrıntılı bilgi www.yok.gov.tr adresinden alınabilir.

YÇS'ye başvuru şartları nelerdir?
Sınava girmek için adayların, Türk vatandaşlığı veya Mavi Kart sahibi olmaları şartının yanısıra, anne veya babalarının adayın eğitim gördüğü yıllarda adayla eşzamanlı olarak en az üç yıl süreyle yurtdışında çalışmış olması, yine adayın lise veya dengi okulun en az son üç yılını yurtdışında okumuş olması gerekmektedir.

 YÇS hangi tarihlerde ve nerede yapılmaktadır?
Sınav başvuruları Nisan ayında alınmakta, sınavlar Temmuz ayının ilk haftasında Ankara ve Köln olmak üzere iki merkezde gerçekleştirilmektedir.

YÇS'nin içeriği nasıldır, sınav çok mu zor?
YÇS yurtdışında lise öğrenimi almış adayların başarabileceği düzeyde bir sınavdır. Bu açıdan Türkiye'deki sınavlardan çok daha kolaydır. YÇS'de edebiyat, coğrafya, psikoloji, sosyoloji, tarih, temel yurttaşlık bilgileri, matematik, yabancı dil ve Türkçe soruları bulunmaktadır.
Sınav 3 farklı testten oluşmaktadır. Asıl belirleyici test olan Genel Başarı Testi Türkçe, Almanca, Fransızca ve İngilizce olmak üzere dört değişik dilde hazırlanmakta ve adaylardan, seçtikleri dildeki soruları cevaplamaları beklenmektedir.
İkinci test olan yabancı dil testi, yabancı dille ilgili bir bölüme girmek isteyenlerin çözmek zorunda oldukları bir testtir. Örneğin aday, Almanca Öğretmenliği bölümünü kazanmak istiyorsa, Almanca yabancı dil testini çözecektir. Yabancı dille ilgili bir bölümü tercih etmek istemeyen adayların bu testi çözmelerine gerek yoktur. Yabancı dil testi Almanca, Fransızca ve İngilizce dillerinde hazırlanmaktadır.
Son test olan Türkçe testi sınav puanına etki etmemekte, sadece öğretim dili Türkçe olan bölümleri tercih edecek adayların Türkçe seviyelerini belirlemektedir.

YÇS ile ilgili ayrıntılı bilgilere nereden ulaşılabilir?
www.yok.gov.tr 0    www.osym.gov.tr   0 www.ytb.gov.tr

Yükseköğretim diplomalarının denkliği nasıl yapılır?
Denklik başvurusu, kısa adı YÖK olan Yükseköğretim Kurumu Başkanlığı'na yapılır. Denklik Komisyonu tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde olduğu tespit edilen diplomalara denklikleri hemen verilir. Derslerinde eksiklik tespit edilenlere, Türkiye'deki bir üniversitede "tamamlama eğitimi alma" fırsatı sunulur.


İLK VE ORTAÖĞRETİM 

İlk ve ortöğretim kurumları için karne ve diplomaların denkliği ne demektir?
Yurtdışındaki öğretim kurumlarından alınmış olan karne ve diploma gibi belgelerin incelenmesi sonucunda, görülen öğrenimin yurt içindeki öğretim kurumlarından hangisine eşdeğer olduğunun tespit edilmesine "denklik" adını veriyoruz.

Denklik işlemi nerelerde yapılır?
İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında denklik işlemleri, MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının düzenlemiş olduğu Denklik Yönetmeliğine göre, yurt içinde İl Milli Eğitim Müdürlüklerince, yurtdışında ise Eğitim Müşavirliklikleri ve Eğitim Ataşeliklerinde yapılır.
Denklik hakkında ayrıntılı bilgi için http://ttkb.meb.gov.tr
internet sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

Yaz tatilinde gençlik kamplarına katılmak istiyorum, nereden bilgi alabilirim?

İllere göre çeşitlilik göstermekle beraber, basketboldan yelkene, futboldan tekvandoya kadar birçok branşta Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerince düzenlenen yaz kursları bulunmaktadır. Ücretler, spor branşına ve illere göre değişmekle beraber makul düzeydedir. Bu kurslara Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerinden başvurulabilir.

Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerinin iletişim bilgilerine
sayfasından ulaşabilirsiniz.

Bu sayfanın içeriği T.C. Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı'nca hazırlanan Cep Rehberi, Yurtdışında Yaşayan Vatandaşımızın El Kitabı'ndan alınmıştır Rehberin tamamına Cep Rehberi bağlantısından ulaşabilirsiniz. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder